Is jouw website echt interactief?

interactief
Standard

Een interactieve website doet je misschien denken aan extra veel social media buttons, volgknoppen en andere opties die meteen zorgen voor meer interactie bij de klant. Een relatie opbouwen met de klant via social media heeft zeker een positieve werking, maar deze knoppen en schreeuwende teksten zijn niet het juiste middel voor een succesvolle, interactieve website.

Waarom een interactieve website?

Uit onderzoek is gebleken dat een interactieve website voor een positieve reputatie onder de bezoekers zorgt. Bij een mooie en fijn werkende website met interactieve toepassingen, zijn bezoekers actief bezig met de website, waardoor ze positieve associaties met jouw merk krijgen. Zo zullen ze dus sneller producten of diensten kopen en vaker terugkeren naar de website. Het inzetten van interactieve toepassingen kan dus heel voordelig werken. Kan, want het werkt zeker niet bij elke toepassing en het maakt ook uit hoe je hem inzet.

Een gebruiksvriendelijke website

Ten eerste blijkt dat de toepassing niet te moeilijk moet zijn. Mensen moeten meteen weten wat ze ermee kunnen of hoe het werkt anders raken ze gefrustreerd en heeft het juist een averechts effect. Een goede interactieve toepassing is dus erg gebruiksvriendelijk en heeft een duidelijke functie. Denk bijvoorbeeld aan een drop down menu. Het is een erg gemakkelijke manier om te zien welke onderliggende pagina’s zich in het menu bevinden en het is volgens het onderzoek een leuke en actieve manier om de website en het bedrijf erachter te ontdekken.

Maak er een ‘spelletje’ van

Ten tweede moet je een soort van beleving creëren voor de bezoeker. Denk aan een spelletje. De speler is zelf in controle en met het klikken en overbruggen van bepaalde hindernissen haalt hij de finish. In jouw geval zou het gaan om het kopen van uw producten en/of diensten of in elk geval dat bezoekers contact met je opnemen. Nu heeft een website met gamification ook niet erg veel zin, maar als je de bezoeker zelf het gevoel geeft in controle te zijn van zijn handelingen en hem op een leuke manier weet te verleiden om met jou contact op te nemen, is dat positief voor beide partijen.

Dé interactieve website

Een goed voorbeeld is de website van Webflow, die interactieve websites aanbieden zonder enige vorm van code, zodat je dus zelf gemakkelijk je website kunt bouwen. Niet alleen laten ze duidelijk zien hoe het bouwen van een website werkt, maar ze hebben dit ook op een moderne en interactieve manier gedaan. De bezoeker kan zelf overal op klikken en uitvinden hoe alles werkt en leert zo het bedrijf beter kennen. Waar ze vervolgens helemaal onderaan uitkomen bij opties als ‘need more help’ en ‘start designing’ om hen meteen de optie te geven om zich met het bedrijf te verbinden. Wellicht vind je dit een te overdreven voorbeeld, maar het duidt wel aan wat er op dit moment allemaal mogelijk is op interactief gebied om de bezoekers actiever te laten zijn op jouw website en het bedrijf ook echt te leren kennen. Ik vind de website van Webflow helemaal niet irritant en ik merk dat ik het leuk vind om steeds verder naar beneden te scrollen en te ontdekken wat ik nu weer kan verwachten. Dat is misschien ook wel de reden waarom steeds meer bedrijven aan een one pager beginnen. Een hele lange homepage die opgedeeld is in stukjes en waarbij elk stukje een andere indeling en design heeft. Door simpel te scrollen waant de bezoeker zich telkens in een nieuw stukje van de website waar je een ander verhaal kunt vertellen. Interactief, leuk en interessant, iets wat een effectieve combinatie blijkt te zijn.

Een interactieve website die bij je past

Overval je bezoekers dus niet met allerlei knoppen, social media, chatfuncties en blogs, maar denk er goed over na wat je ermee wilt bereiken en hoe jouw bezoekers ertegenaan kijken. Een one pager met veel uitleg en allerlei krabbeltjes over hoe de functies werken, werkt prima voor een website als Webflow. Voor een advocatenbureau is dit wellicht iets te extravagant, maar zeker niet onmogelijk. Een simpel dropdownmenu of een stukje tekst dat uit klapt zodra je op een knop drukt, kan zeker ook verrassend en positief werken voor jouw bedrijf. Waar het om gaat is om de bezoeker actief bezig te laten zijn, ervoor te zorgen dat hij zich op zijn gemak voelt en het gevoel krijgt hier vaker te willen komen. En daar hoort ook zeker social media bij, maar het in iemands gezicht drukken, daar wordt natuurlijk niemand blij van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>