Nieuwsbrieven: hoe het wel moet

nieuwsbrief
Standard

Vaak genoeg kom ik nog nieuwsbrieven tegen waar wel iets mis mee is. Hij is te lang, er is totaal niet gekeken naar een goed en gebruiksvriendelijk ontwerp, of er is geen call to action. Maar hoe zorg je dan wel voor een goede nieuwsbrief en sterker nog: hoe kom je erachter dat jouw nieuwsbrief niet aanslaat bij uw doelgroep.

1. Start met een goed plan
Zoals met alles is een goed plan een must, hoe kan je nu met iets begin en daarin succesvol worden als je er niet eerst goed over hebt nagedacht? Precies! Sluit je nieuwsbrief aan bij alle andere marketingacties en wees consistent in je communiatie-uitingen.

2. Zorg voor een nieuwsbrief met goede content
Dat betekent dus niet: klik op deze link en als je nu bestelt krijg je het tweede product er gratis bij. Het streven moet zijn om indirect jouw bedrijf kenbaar te maken bij klanten en de beste manier om dit te doen is met leuke, interessante content. Deze blijft zitten in de hoofden van mensen en daarmee zullen ze ook eerder aan je denken.

3. Wees lief voor je klanten
De meeste mensen zijn een tikje egoïstisch en willen graag het gevoel hebben dat ze speciaal zijn. Maak daar gebruik van door klanten het gevoel te geven dat de nieuwsbrief speciaal voor hen is geschreven. Een heel mooi voorbeeld is van bol.com waarbij je regelmatig een nieuwsbrief krijgt waarbij producten in staan die persoonlijk op jou zijn afgestemd. Een mooi stukje marketing. Zorg er daarnaast ook voor dat mensen zich gemakkelijk kunnen uitschrijven voor de nieuwsbrief. Niets is vervelender dat die link niet kunnen vinden. Maar als je een leuke nieuwsbrief hebt, hoeven mensen zich ook niet uit te schrijven. Oja, ga ook op onderzoek uit naar wat je klant nu echt leuk vindt en communiceer dat ook op zijn of haar niveau.

4. Zorg voor call to action
Dit start al bij het verzinnen van de titel. Dat is het eerste wat mensen zien in hun mailbox, dus je doel is om eruit te springen tussen al die mailtjes. De titel moet overtuigend zijn, maar hij moet ook de lading dekken van de inhoud van de nieuwsbrief. Zorg ook voor links in je nieuwsbrief en verwijs ze naar een specifieke pagina op je website of natuurlijk naar social media, wees interactief. Bied mensen ook de mogelijkheid om de nieuwsbrief online te lezen, wat ook weer voor meer verkeer naar de website zorgt.

5. Wees concreet en direct
De grootste fout die bedrijven maken is om alle content in de nieuwsbrief te proppen met als resultaat een ellenlange nieuwsbrief met het liefst geen tussenkopjes. Maar even serieus: er is niemand die zulke nieuwsbrieven leest, dat zou je zelf ook niet doen. Introduceer elk onderwerp kort en vertel waarom het voor je doelgroep relevant is. Als het goed is zullen ze vanzelf nieuwsgierig worden en doorklikken op de link waar nog veel meer informatie over het onderwerp staat. Wat dan toevallig ook weer je website is.

6. Zorg voor een mooie, gebruiksvriendelijke nieuwsbrief
Als je dan toch besluit een nieuwsbrief te gaan schrijven, laat deze in elk geval er professioneel uit zien. Een mooi ontwerp dat aansluit bij het webdesign, die een gebruiksvriendelijke indeling heeft en goed te openen is in elk e-mailprogramma, is wat mij betreft een must. Niet alleen content, maar zeker ook het ontwerp kunnen mensen doen afhaken.

7. Stuur frequent een nieuwsbrief
Bepaal van tevoren hoe vaak je een nieuwsbrief wilt sturen. Elke dag? Nee, daar zitten de meeste mensen niet op te wachten en dat kan ook een overkill zijn. Volgens onderzoek heeft een wekelijkse en maandelijkse nieuwsbrief nog wel het meeste effect, afhankelijk van je branche. Communiceer ook duidelijk wanneer iemand een nieuwsbrief kan verwachten of laat de klant zelf kiezen.

8. Test je nieuwsbrief
Oeps foutje! Het kan weleens voorkomen dat er nog wat spelfouten in je content zitten, maar dat ook blijkt dat content toch net niet zo mooi is gevuld als het in de editor eruit zag. Hoe dan ook, test van tevoren even of een nieuwsbrief goed en heelhuids aankomt. Fouten maken is menselijk, maar als je met een klein testje kan voorkomen dat je onprofessioneel overkomt, dan is dat natuurlijk maar een kleine moeite.

9. Analyseer je statistieken
En dan is de nieuwsbrief eindelijk de deur uit, maar dan doen bedrijven ofwel er niets meer mee, of ze interpreteren de statistieken niet goed. Want okee, je kan zien dat mensen de nieuwsbrief hebben geopend en zelfs hoe lang ze deze hebben gelezen en op welke links ze hebben geklikt, maar wat zegt dit nu? Wat zou de gedachtegang zijn geweest van die specifieke klant, heeft het mogelijk geleid tot een aankoop of een contact en het belangrijkste: wat kan je doen om je nieuwsbrief zo te verbeteren dat de lezer het de volgende keer nog leuker vind om te lezen en de content nog beter op hem is afgestemd?

Hoewel het sturen van een nieuwsbrief vrij goedkoop is, hoop ik dat het inmiddels duidelijk is geworden dat er wel een goede gedachtegang achter de nieuwsbrief moet zitten om er ook echt wat aan te hebben. Je wilt dat klanten middels de nieuwsbrief een positief gevoel over jouw bedrijf krijgen en met een beetje geluk zaken met je zullen doen. En ja, dat gaat nu eenmaal niet vanzelf.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>